Thursday, August 9, 2007

KITAB2 - Kembali Dengan Anjakan Paradigma - Melangkah terus ke Fasa Ke-3

FAKULTI PENDIDIKAN, KHAMIS, 9 OGOS 2007: Nampaknya, bilis yang dipancing, ikan kelisa yang kena. Program KITAB2 kali ini akan dilaksanakan pada minggu depan, 14 Ogos 2007. Pengisian KITAB2 kali ini mencapai tahap fasa ke-3.

Mengikut perancangan dalam fasa ke-3, menerusi Program KITAB, tutor-tutor bukan sahaja membimbing anak-anak Desa Bakti, tetapi turut membantu sesama sendiri menerusi aktiviti belajar berkumpulan.

Untuk tujuan ini, kelas Isnin dan Selasa (8.30 malam - 10.00 malam) akan dikhususkan untuk belajar berkumpulan sesama tutor. Menerusi sistem permintaan belajar berkumpulan untuk subjek tertentu, mahasiswa-mahasiswa yang menghadapi masalah dalam mendapatkan bantuan dalam mata pelajaran tertentu, boleh membuat permintaan menerusi saluran khusus dalam KITAB, dan pihak KITAB akan berusaha membentuk kumpulan belajar (study group) untuk mahasiswa terbabit.

Konsep yang sama seperti KITAB1, cuma tutee kali ini bukan sahaja anak-anak Desa Bakti, tetapi juga melibatkan para mahasiswa UTM. Selagi subjek-subjek tersebut adalah sama konsep dan sukatannya, maka mana-mana mahasiswa daripada mana-mana fakulti bebas untuk menyertai kumpulan belajar ini.

Tutor yang akan mengendalikan kumpulan belajar ini akan terdiri daripada mahasiswa yang cemerlang dalam pelajaran atau orang-orang tertentu yang diupah. Sesiapa yang berminat untuk menjadi tutor bagi subjek-subjek universiti menerusi KITAB, anda boleh menghubungi penyelaras tutor menerusi nombor telefon yang tertampal di poster-poster di sekitar Fakulti Pendidikan, UTM.

Kelas kumpulan belajar tutor akan bermula pada 14 Ogos 2007.

Pada Hari Rabu pula, bermula 15 Ogos 2007, diikuti dengan tarikh 29 Ogos 2007 dan berakhir pada 5 September 2007, kelas KITAB, iaitu kelas untuk anak-anak Desa Bakti yang dibimbing oleh mahasiswa UTM akan diadakan. Konsepnya sama seperti semester lepas (KITAB1), cuma pada kali ini hanya anak-anak Desa Bakti Darjah 6 (UPSR), Tingkatan 3 dan 5 (PMR dan SPM) sahaja akan dilibatkan.

Semoga program ini mendapat keberkatan dan sentiasa berjalan lancar dan berjaya sehingga ke penghujungnya. Juga diharapkan menerusi Program KITAB2 ini, keputusan akademik para mahasiswa akan meningkat dengan lebih baik.

"Sahsiah Gemilang, Akademik Cemerlang" adalah tema bagi Program KITAB 2.


Penasihat Program:
En. Hasan Hushin (Penasihat PMP)

Wakil Desa Bakti:
En. Hamid Dahar (Penghulu Desa Bakti)

Pengarah Program:
En. Mohd Amien Mohd Yasin (Pengasas KITAB)

Timbalan Pengarah Strategik:
Cik Aemy Liza Minhat

Timbalan Pengarah Operasi:
Cik Nor Farawahida Abdul Rahman

Setiausaha:
Cik Shamilatul Sobrini

Ketua Penyelaras Tutor:

En. Omar Nor bin Abu Bakar

Ketua Unit Perhubungan:
En. Mohamed Dzulfadzli Jumawan

Nota: Program KITAB merupakan cetusan idea En. Mohd Amien bin Mohd Yasin, yang juga bertindak sebagai Pengarah Program KITAB 1 (Fasa 1) dan KITAB 2 (Fasa 3). Program KITAB terdiri daripada 5 fasa utama.

Atas sebab-sebab tertentu, KITAB2 dirancang untuk disambung pada Fasa 1 sahaja. Namun setelah mendapat sokongan daripada En. Asram, Program KITAB kini boleh berpuas hati untuk terus melangkau ke Fasa 3. Masih terdapat banyak cabaran dan rintangan dalam melaksanakan Fasa 3, namun dengan adanya sokongan daripada para pensyarah di Fakulti Pendidikan dan Fakulti Sains, Fasa 3 pasti akan dapat dilaksanakan dengan jayanya.

Pada ketika ini jentera-jentera Program KITAB 2 sedang giat menjalankan promosi untuk mencapai tahap Fasa 3. Doakan kejayaan program ini. Besar manfaatnya dalam usaha meningkatkan pencapaian akademik mahasiswa.

Mahasiswa yang menghadapi masalah dalam akademik, tidak mempunyai rakan belajar, tidak mempunyai motivasi belajar adalah digalakkan untuk menyertai Program KITAB 2. Hubungi Ketua Penyelaras Tutor kami untuk keterangan lanjut.

Mana-mana pelajar cemerlang, pelajar Sarjana atau orang luar yang berminat untuk menyertai program ini, boleh berikan nama kepada Ketua Penyelaras Tutor kami, En. Omar. Poster-poster ada ditampal di sekitar bangunan-bangunan Fakulti Pendidikan.