Monday, August 27, 2007

Fasa 3 yang mencabar - KBT-KITAB aka KITAB2

KEMPEN KBT:
GRED E SIFAR!
100% KEPUTUSAN BAIK!



Semester ini Program KITAB2 atau lebih tepat, KBT-KITAB berdepan dengan pelbagai cabaran dan rintangan. Fasa 1 memperkenalkan KITAB, manakala Fasa 3 memperkenalkan KBT, iaitu tunggak utama yang menjadikan KITAB sebagai sub-program.

KBT adalah singkatan kepada Kumpulan Belajar Tutor, yang bertujuan membantu para mahasiswa untuk meningkatkan lagi pencapaian akademik menerusi belajar berkumpulan. Mahasiswa-mahasiswa yang lemah dalam akademik adalah fokus utama program KBT.


Apakah Perbezaan Antara KITAB dengan KBT?

KITAB merupakan satu program yang berbentuk santai, di mana mahasiswa menjadi tutor dan membimbing anak-anak Desa Bakti atau anak-anak staf sokongan.

Tutor-tutor KITAB juga boleh meraih pendapatan sampingan menerusi Skim Tutor KITAB Bekerja, di mana mereka menjadi tutor dari rumah ke rumah, berdasarkan permintaan ibu bapa.

Program KITAB2 pada semester ini cuma melibatkan bilangan pelajar yang kecil, iaitu pelajar UPSR, PMR dan SPM. Jumlah kecil ini diputuskan berdasarkan semester satu yang serba padat dengan program, di mana kebanyakan individu yang berkaitan dengan KITAB terlibat dalam pelbagai program lain seperti FIESTRA07, SUKAM XV, Pesta Konvokesyen UTM Ke-39 dan LARIAN 100 JAM dan sebagainya.

Kelas bermula pada 14 Ogos 2007, 29 Ogos 2007 dan akan berakhir pada 5 September 2007.


KBT pula merupakan satu program di mana mahasiswa membentuk kumpulan belajar, dan pada sama dibimbing oleh tutor yang juga terdiri daripada mana-mana mahasiswa UTM. Program KBT adalah percuma, kemungkinan untuk dikenakan yuran adalah kecil, bergantung kepada perbelanjaan pengurusan program.

Mana-mana Tutor KBT yang layak, akan menerima gaji berdasarkan Skim Pelajar Bekerja.

Kelas KBT berlangsung pada semester ini sehingga 29 Oktober 2007, dengan hari Isnin dan Selasa sebagai hari rasmi.