Friday, January 26, 2007

Soal Jawab Mengenai Tugas Tutor KITAB

SOALAN 1:
Apakah tugas-tugas tutor? Adakah tutor perlu mengajar seperti guru-guru di sekolah?

JAWAPAN 1:
Tidak. Tutor hanya perlu membimbing anak didik mereka melakukan kerja rumah, menyemak jawapan latihan dan latihan-latihan yang telah diberikan oleh guru-guru di sekolah.


SOALAN 2:
Adakah tutor wajib hadir setiap minggu? Bagaimana jika tutor tersebut tidak dapat hadir setiap minggu?

JAWAPAN 2:
Program KITAB mempunyai sistem penyelarasan tutor-anak didik yang fleksibel. Sekiranya tutor tersebut tidak dapat hadir pada sesi yang akan datang, penyelaras tutor akan menggantikan tempat tutor tersebut pada sesi akan datang dengan tutor yang lain.


SOALAN 3:
Berapa ramaikah anak didik yang perlu dikendalikan oleh seorang tutor? Adakah anak didik yang sama setiap minggu?

JAWAPAN 3:
Maksimum tiga orang. Biasanya satu atau dua orang. Setiap tutor tidak semestinya akan mendapat anak didik yang sama setiap minggu. Mungkin pada minggu 1, dia mengendalikan pelajar sekolah rendah, dan mungkin pada minggu 2, dia akan mengendalikan pelajar sekolah menengah.


SOALAN 4:
Adakah tutor akan diberikan apa-apa bayaran?

JAWAPAN 4:
Rasanya tidak, sebab nama program ini pun Khidmat Tutor Percuma. Ini untuk memastikan objektif dan matlamat program KITAB ini diadakan tercapai.


SOALAN 5:
Adakah program KITAB akan diadakan setiap minggu sepanjang tahun? Bagaimana pula pada minggu ulangkaji dan minggu peperiksaan?

JAWAPAN 5:
Program KITAB hanya akan diadakan pada minggu-minggu kuliah. Apabila tiba minggu ulangkaji dan minggu peperiksaan, program KITAB akan ditangguhkan sehingga pada semester akan datang.


SOALAN 6:
Bagaimana jika saya ingin merasai menjadi tutor, sekali sahaja dalam sebulan atau satu semester? Apa yang perlu saya lakukan?

JAWAPAN 6:
Anda perlu memaklumkan kepada Penyelaras Tutor dan Penyelaras Tutor akan cuba mengaturkannya kepada anda mengikut kekosongan dan keperluan. Sistem yang digunakan dalam KITAB adalah sangat fleksibel. Semua mahasiswa berhak merasai pengalaman ini dengan syarat mesti mematuhi kod-kod etika tutor KITAB.


SOALAN 7:
Bagaimana jika pada hari yang ditetapkan, saya tidak dapat hadir menjadi tutor atas sebab-sebab yang sangat penting? Apa akan berlaku kepada anak didik yang sepatutnya di bawah bimbingan saya?

JAWAPAN 7:
Kami akan aturkan anak didik anda kepada tutor yang sedia ada. Sebab itu kami akan cuba beri satu atau dua sahaja anak didik kepada setiap tutor. Ini sebagai langkah berjaga-jaga jika berlakunya krisis seperti yang anda nyatakan tadi.


SOALAN 8:
Bagaimana jika terlalu ramai tutor tidak dapat hadir pada satu-satu minggu?

JAWAPAN 8:
Unit informasi dan publisiti kami akan cuba mencari tutor-tutor sementara atau bilangan tutor pada minggu itu akan dikurangkan. Kami akan utamakan anak-anak didik yang diletakkan dalam status kritikal sahaja iaitu pelajar UPSR, PMR dan SPM untuk minggu tersebut. Sekiranya tidak ada tutor yang mencukupi, kelas pada minggu itu akan dibatalkan.


SOALAN 9:
Sekiranya kelas tutor pada minggu itu dibatalkan, adakah akan ada kelas gantian?

JAWAPAN 9:
Tidak. Inilah kelebihan kelas tutor percuma. Ianya tidak membebankan mahasiswa dengan kelas gantian kerana tutor tidak terikat dengan tanggungjawab wang.


SOALAN 10:
Apakah syarat-syarat dan kod-kod etika yang perlu saya patuhi untuk menjadi seorang tutor KITAB? Apa persediaan yang perlu saya lakukan bagi menghadiri setiap kelas?

JAWAPAN 10:
Pastikan anda memakai pakaian yang sopan. Bagi lelaki, pastikan anda berambut pendek dan kemas, tidak mewarnakan rambut, tidak bersubang, tidak menyerupai wanita dan merupakan mahasiswa UTM. Ini kerana kita membawa imej mahasiswa UTM, juga kita adalah contoh dan teladan kepada anak didik kita. Pastikan anda membawa peralatan persediaan seperti alat tulis, buku dan kertas. Pihak kami juga akan cuba mendapatkan peralatan ini untuk kemudahan semua.


SOALAN 11:
Apakah yang perlu anak didik bawa untuk ke kelas tutor? Apakah subjek yang boleh tutor berikan bimbingan.

JAWAPAN 11:
Alat tulis, buku teks, buku latihan, buku rujukan dan baju sejuk (sekiranya tapak program ada penghawa dingin). Tutor boleh berikan bimbingan untuk semua subjek, namun keutamaan diberikan untuk subjek Matematik.

Dapatkan Panduan Tutor KITAB di sini.

NOTA: Sekiranya para pengunjung laman web/pembaca ada apa-apa soalan yang tidak difahami, boleh klik pada perkataan comment dan tuliskan soalan anda dalam ruangan yang disediakan. Pihak kami akan cuba menjawab soalan-soalan anda.