Friday, January 26, 2007

Pengenalan: Program Khidmat Tutor Percuma Untuk Anak-anak Desa Bakti

Nama Program:
Program Khidmat Tutor Percuma untuk Anak-anak Desa Bakti

Nama Singkatan:
KITAB


Penasihat Program:
En. Hassan bin Hushin (Penasihat PMP)


Pengasas/Pengarah Program:
En. Mohd Amien Mohd Yasin


Anjuran:
Persatuan Mahasiswa Pendidikan (PMP),
Fakulti Pendidikan UTM


Pengenalan:

Program KITAB adalah akronim bagi Program Khidmat Tutor Percuma untuk Anak-anak Desa Bakti. Program ini diasaskan oleh En. Mohd Amien bin Mohd Yasin, pelajar Fakulti Pendidikan dan dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa Pendidikan (PMP), Fakulti Pendidikan, UTM Skudai.

Perancangan untuk program bermula pada akhir bulan Januari 2007 dan akan berlangsung sekali setiap minggu sehingga sebelum minggu ulangkaji mata pelajaran. Program KITAB menggunakan sistem penyelarasan jadual tutor bertugas yang fleksibel supaya tidak membebankan jadual harian tutor. Besar harapan agar program KITAB ini dijadikan program tahunan.

Penyertaannya terbuka kepada semua mahasiswa UTM yang berminat untuk menjalankan kerja-kerja kebajikan secara sukarela. Program ini diharap dapat membentuk budaya intelektual, memperbaiki tahap keyakinan diri, memupuk keperibadian mulia, menonjolkan sifat prihatin, meningkatkan daya kepimpinan yang bertanggungjawab dan sifat penyayang di kalangan mahasiswa UTM selain dapat mengeratkan lagi hubungan dua hala antara golongan mahasiswa dengan staf-staf UTM Skudai. Program ini juga dapat mengurangkan tekanan belajar di samping meningkatkan motivasi belajar di kalangan anak-anak Desa Bakti.

Memandangkan program ini buat kali pertama dijalankan oleh PMP dan barangkali yang pertama kali pernah diwujudkan seumpamanya dalam sejarah UTM, maka untuk Semester 2, Sesi 2006/2007 ini, program KITAB ini boleh dianggap sebagai semester percubaan atau eksperimental.