Friday, January 26, 2007

Panduan Tutor KITAB 3: Sistem Penyelarasan Tutor

SISTEM PENYELARASAN TUTOR

  1. Setiap tutor akan diberikan 1-2 anak didik pada setiap sesi tutorial. Bilangan maksimum adalah 3 orang.
  2. Bilangan maksimum akan diberikan apabila berlaku kekurangan tutor.
  3. Setiap tutor tidak semestinya akan berdepan dengan anak didik yang sama setiap minggu.
  4. Setiap tutor akan diberikan anak didik yang sama darjah atau tingkatan.
  5. Bagi anak didik yang berstatus kritikal (Darjah 6, Tingkatan 3 dan 5), cara pengagihannya ialah seorang tutor mendapat seorang anak didik.

KEKURANGAN TUTOR – TUTOR TIDAK DAPAT HADIR
  1. Sekiranya anda ada masalah untuk hadir pada sesi tutorial akan datang, sila maklumkan kepada Penyelaras Tutor selewat-lewatnya sehari sebelum kelas tutorial berlangsung.
  2. Sekiranya tutor tidak dapat hadir secara mengejut, anak didik akan diberikan kepada tutor yang hadir.
  3. Sekiranya bilangan tutor terlalu kurang. Ibu bapa akan dimaklumkan mengenai hal ini, dan kelas mungkin akan diadakan dengan bilangan anak didik/tutor yang terhad atau kelas untuk minggu itu dibatalkan.
  4. Walau bagaimana pun, keutamaan untuk mengadakan kelas pada minggu tersebut akan diberikan kepada anak didik yang berstatus kritikal iaitu pelajar UPSR, PMR dan SPM.


TUTOR TAMBAHAN/BERLEBIHAN TUTOR
  1. Adakalanya anak didik tidak dapat hadir pada satu-satu ketika, menyebabkn wujudnya tutor berlebihan bagi satu-satu sesi.
  2. Apabila ini berlaku, tutor ini boleh diserapkan ke mana-mana tutor yang memerlukan bantuan. Bilangan anak didik yang perlu dikendalikan oleh setiap tutor akan dikurangkan.

Panduan ini ditulis oleh Mohd Amien Mohd Yasin, untuk rujukan dan kegunaan para tutor KITAB sahaja. Para tutor KITAB boleh menyalin kesemua panduan dalam blog ini untuk rujukan semasa. Segala panduan di dalam blog ini tidak boleh diterbitkan semula oleh mana-mana pihak untuk tujuan komersil atau bersifat keuntungan.

http://kitabutm.blogspot.com